Wybieramy odpowiednie wycieraczki do samochodu

Jesień i zima to okresy szczególnie ciężkie dla naszego samochodu. Musimy wtedy szczególnie zwracać uwagę na stan techniczny auta, a zwłaszcza na dobrą widoczność przez przednią i tylną szybę. W tym celu zadbajmy, aby samochód wyposażony był w odpowiednie wycieraczki.

Kiedy należy wymienić wycieraczki?

Najwięcej zanieczyszczeń na przedniej i tylnej szybie mamy właśnie podczas jesieni oraz zimy. Wycieraczki jak większość części w samochodzie po prostu się zużywają. Najczęściej widać to po zostawianiu smug na szybie, skrzypieniu lub piszczeniu.

Należy jak najszybciej zareagować, niesprawne wycieraczki to nie tylko kwestia dyskomfortu jazdy, ale także zagrożenie dla przedniej szyby, która może zostać porysowana. Średnio powinniśmy wymieniać je co pół roku, lecz wszystko zależy od marki i modelu pojazdu, a także jakości samych wycieraczek. Nowoczesne modele posiadają wskaźnik informujący nas o ich zużyciu.

Rodzaje wycieraczek

Wycieraczki dzielimy na dwa następujące rodzaje:

  • Pierwszy z nich to wycieraczki tradycyjne. Podparte są one stelażem, który posiada przegub, dlatego są nazywanie również przegubowymi. Ich zadaniem jest dociskanie równomiernie gumy, dzięki czemu zbierają one wodę z każdej części szyby. Decydując się na taki wariant nie narażamy się na zbyt wysokie koszty – komplet tradycyjnych wycieraczek kosztuje około 50 złotych. Wybieramy je na podstawie mocowania oraz rozmiaru, który określony jest dla każdego modelu samochodu. Wycieraczki przegubowe stosowane są w starszych oraz nowoczesnych samochodach, ich wybór nie powinien sprawić nam wiele kłopotu, ponieważ zazwyczaj na opakowaniu znajduje się lista modeli i roczników samochodów, dla których zostały one wyprodukowane.
  • Drugim rodzajem są wycieraczki płaskie, znane również jako „banany”. Charakteryzują się piórami osadzonymi nie w ramie, lecz bezpośrednio zamocowanymi do ramienia wycieraczki samochodowej. Posiadają kształt banana, wykonane są ze sprężystego materiału, dzięki czemu nie musi być tu stosowany docisk, jak w przypadku wycieraczek tradycyjnych. Jeśli chcemy zamontować ten rodzaj wycieraczek w swoim samochodzie upewnijmy się, że nasze ramię jest mocno dociskane, jeśli nie – płaskie pióro może przylegać niekoniecznie do całej powierzchni szyby, przez co nie będą czyścić jej w odpowiedni sposób. Charakteryzują się dużą wydajnością, świetnie zbierają wodę, nie tworzą smug i są trwalsze. Ten rodzaj wycieraczek nie posiada stelażu przegubowego, więc ściśle musimy stosować się do opisu producenta w temacie marki i modelu pojazdu. Cena kompletu – w granicach 100 złotych.

Który rodzaj warto wybrać?

Każda opcja ma zwolenników oraz przeciwników. Na pewno można stwierdzić, że płaskie pióra są bardziej aerodynamiczne, przez co powodują mniejszy opór powietrza i przy większych prędkościach znacznie lepiej się zachowują.

Wycieraczki te również nie rdzewieją, a także nie odchylają się przy silniejszym wietrze od szyby. Gdy nadchodzi zima, a wraz z nią mrozy, nie ma również problemu z odczepieniem ich od szyby pokrytej szronem. Wielu użytkowników zarzuca im jednak, że zbyt słabo przylegają do szyby i w praktyce sprawdzają się gorzej niż klasyczne wycieraczki.

Jak wymienić wycieraczki?

Wymiana wycieraczek jest bardzo prosta, na podstawie filmików instruktażowych, znajdujących się w Internecie możemy sprawnie to wykonać w kilka minut:

  • Musimy najpierw podnieść ramiona i nacisnąć zatrzask na spodzie wycieraczki w miejscu, gdzie styka się z metalowym ramieniem. Tym sposobem zdemontowaliśmy zużytą wycieraczkę.
  • Następnie należy umieścić plastikowy adapter w metalowym haku, dzięki czemu zamontujemy w nim wycieraczkę.
  • Kiedy będzie już znajdowała się w adapterze musimy mocno ciągnąć ją w górę ramienia dopóki nie usłyszymy kliknięcia.
  • Robota skończona, delikatnie opuszczamy pióra na szybę.

Wymieniając wycieraczki uważajmy na ramiona, kiedy są bez wycieraczek. Są one dociskane przez sprężynę, jeśli je dotkniemy mogą szybko opaść na szybę i ją uszkodzić.

Jeśli chodzi o tylną wycieraczkę, zazwyczaj wymieniana jest z całym ramieniem, ponieważ często sprężyna się zużywa. Jeśli jednak nie jesteśmy czegoś pewni, warto wtedy skorzystać z fachowej pomocy.

Dbajmy o wycieraczki

Zwracajmy uwagę na kondycję naszych wycieraczek głównie zimą, kiedy narażone są na ciężkie warunki atmosferyczne. Zanim uruchomimy silnik samochodu sprawdźmy, czy nie przymarły one do szyby. Jeśli okaże się że tak, nie odklejajmy ich na siłę by nie przepalić bezpiecznika lub uszkodzić pióra.

Najlepiej użyć odmrażacza, wystarczy spryskać szybę i już po kilku chwilach będziemy cieszyć się ich sprawnością. Konieczne jest stosowanie wyłącznie zimowego płynu do spryskiwaczy, który odpowiedni jest dla niskich temperatur.

Podczas każdorazowego mycia samochodu warto przetrzeć i wyczyścić pióra. Nie możemy zapomnieć także o tylnej wycieraczce, jeśli ją posiadamy. Wszystkie zasady tyczą się jej tak samo, jak i przednich. Nie możemy też doprowadzać do sytuacji, w której nasze wycieraczki pracują na sucho. Jeśli koniecznie chcemy ich użyć spryskajmy szybę małą ilością płynu do spryskiwaczy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here