Wymiana oleju silnikowego. O czym zapominają kierowcy?

Wymiana oleju silnikowego jest możliwa w niemalże każdym warsztacie samochodowym. Można też spróbować wykonać ją samodzielnie.

O tym, że należy kontrolować poziom oleju silnikowego i pamiętać o jego regularnej wymianie, wie chyba każdy kierowca. Olej silnikowy bardzo mocno warunkuje dobrą pracę silnika samochodowego. Smaruje jednostkę napędową, chłodzi silnik i zmniejsza tarcie poszczególnych jego elementów. Wymiana oleju silnikowego jest możliwa w niemalże każdym warsztacie samochodowym. Można też spróbować wykonać ją samodzielnie. Ważne, aby przestrzegać zaleceń producenta i wybrać właściwy rodzaj oleju.

Wymiana oleju silnikowego – jak często?

Niestety, jest to taka czynność, którą trzeba przeprowadzać stosunkowo często. Przyjmuje się, że regularnie trzeba kontrolować poziom oleju. Jego dolanie lub wymianę wraz z filtrem powinno się przeprowadzać co roku lub po przejechaniu do 20 tys. km w starszych samochodach. W przypadku nowszych silników dystans ten wydłuża się do 30 tys. km. Samochody z instalacją LPG mogą wymagać takiej wymiany szybciej. Dzieje się tak ze względu na wyższe temperatury pracy silnika lub też obecność siarki.

Decydując się na wymianę oleju w ASO musimy liczyć się z nieco wyższymi kosztami. Autoryzowany serwis sprowadza specjalistyczny rodzaj oleju, który jest rekomendowany do samochodów danej marki. Wiąże się to z jego wyższą ceną. Zyskujemy jednak pewność, że użyty został najlepszy możliwy produkt. Bardziej uniwersalny olej silnikowy można zakupić samodzielnie. W zwykłym warsztacie samochodowy koszt wymiany olejy silnikowy to ok. 50 zł. Do cent należy doliczyć także filtr, który kosztuje średnio ok. 30 zł.

Rodzaje olejów silnikowych

Jeżeli nie wiemy jaki olej silnikowy wybrać, warto sprawdzić jego parametry. Są one określone jako ważne przez producenta pojazdu. Chodzi tutaj o wymagania jakościowe, a także lepkość takiego oleju.

Do najpopularniejszych rodzajów należą oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Najlepszym rodzajem oleju, powszechnie dostępnym i polecanym, jest olej syntetyczny. Opcją pośrednią jest olej półsyntetyczny, a oleje mineralne są zdecydowanie najgorsze jakościowo. Nie ma specjalnej różnicy, czy kupimy olej dedykowany pod instalację LPG czy dla samochodów jeżdżących na benzynie. Większe znaczenie ma sama konstrukcja silnika. Dlatego znajdziemy oleje dedykowane samochodom z filtrem cząstek stałych lub też z systemem wtrysku typu common rail.

Przede wszystkim należy pamiętać, że regularne sprawdzanie poziomu oleju jest ważne, a jego uzupełnianie kluczowe dla optymalnej pracy silnika.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here