Elementy do wymiany w układzie zawieszenia

0
82

Wymiana części układu zawieszenia pojazdu nierzadko wiąże się ze sporymi wydatkami. Tym bardziej że każdy element zawieszenia pełni istotną rolę dla prawidłowego działania całego układu. Każde auto ma pewne newralgiczne części zawieszenia, które dosyć łatwo ulegają awariom. Warto je znać i regularnie kontrolować, aby w porę dokonać wymiany zużytych lub uszkodzonych części na nowe.

Gumowe elementy

Szczególnie narażone na uszkodzenie oraz zużycie są wszelkie gumowe elementy występujące w zawieszeniu. Zarówno te wykonane z gumy, jak i powlekane tym tworzywem. Szczególnie często usterki tych elementów przytrafiają się w okresie zimowym, kiedy guma narażona jest na działanie niskiej temperatury. Powoduje to jej twardnienie i pękanie. Dodatkowym czynnikiem potęgującym uszkodzenia są dziury, jakie powstają na drogach w okresie zimowym. Pewnym atutem jest fakt, że wszelkie gumowe części samochodowe są relatywnie tanie. Dlatego nie warto zwlekać z ich wymianą.

Sworzeń i wahacz

Wahacz jest elementem łączącym piastę koła z nadwoziem. Warto zwrócić uwagę na jego wysoką odporność na uszkodzenie. Niestety podatne na uszkodzenie są gumowe tulejki, które niektórzy producenci montują w wahaczu. Ich uszkodzenie oznacza konieczność zakupu całego wahacza.

Sworzeń łączy wahacz ze zwrotnicą. W momencie, kiedy koła auta zmienią swoje położenie sworzeń skręca się. Uszkodzenie tego elementu jest dosyć łatwe do wykrycia. Szczególnie podczas jazdy z niską prędkością po nierównościach. Można wtedy usłyszeć charakterystyczne stuki dochodzące z przedniej części pojazdu.

Końcówka drążka

Końcówka drążka łączy zwrotnicę z przekładnią kierowniczą. Nie da się precyzyjnie określić żywotności tego elementu. Jest ona uzależniona od jakości części oraz warunków eksploatacji. W momencie pojawienia się drgań na kierownicy można podejrzewać zużycie tego elementu. W momencie stwierdzenia luzów przez diagnostę należy zakupić nowe części i wymienić końcówki drążka. Po zamontowaniu nowej części konieczne jest ponowne ustawienie geometrii pojazdu.

Łącznik stabilizatora

Wśród części samochodowych szczególnie narażonych na uszkodzenie jest z pewnością łącznik stabilizatora. Element ten odpowiada za zapewnienie przyczepności kół do podłoża. Posiada ruchome końcówki, które po wpadnięciu w dziurę mogą ulec zerwaniu powodując powstanie luzów. Uszkodzenie łącznika można stwierdzić podczas jazdy po nierównej drodze. Słychać wtedy charakterystyczne stuki, które dochodzą z okolicy kół. Pełną diagnostykę można przeprowadzić umieszczając auto na podnośniku i poruszając łącznikiem. Jeśli wyczujemy luz to znak, że należy wymienić część na nową.

Amortyzatory

Amortyzator jest kolejnym elementem zawieszenia narażonym na szybkie zużycie oraz uszkodzenie. Najłatwiej zaobserwować to w momencie pokonywania zakrętów, kiedy samochód zaczyna „pływać”. Sygnałem ostrzegawczym jest również wyciek oleju z amortyzatora. Dokładny stan amortyzatorów można zweryfikować na stacji diagnostycznej. Warto pamiętać, że amortyzatory wymieniamy zawsze parami. Oprócz samego amortyzatora uszkodzeniu może ulec także sprężyna lub łożysko amortyzatora.

Kupując elementy układu zawieszenia warto zwracać uwagę na ich jakość. Zakupy w sprawdzonym sklepie internetowym, do jakich należy GetParts.pl, daje gwarancję nabycia części, które zapewnią trwałe i niezawodne działanie całego układu zawieszenia. Nawet w trudnych warunkach drogowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here