Jakie są typy wtyków do ładowania aut elektrycznych?

Bardzo szybko rosnąca popularność samochodów elektrycznych sprawia, że coraz bardziej potrzebna jest wiedza na temat sposobów ich ładowania. Moce samochodowych silników elektrycznych niczym się nie różnią od tradycyjnych silników spalinowych. Przeciętny popularny samochód generuje moc około 100 kW (kilowatów). O ile dostarczenie energii do silnika spalinowego w postaci benzyny lub oleju napędowego (LPG) jest bardzo proste (należy nalać paliwa do baku), to z prądem ładującym baterię sprawa jest nieco bardziej skomplikowana.

Rzecz polega na tym, że do samochodu elektrycznego dostarczany nie jest surowiec, czyli paliwo, a sama energia w stanie czystym. Nawet ciągle jeszcze najbardziej popularny sposób ładowania samochodów elektrycznych w domu wymaga dużego natężenia prądu, mimo tego, że samo ładowanie trwa nawet ponad 10-12 godzin. Trwające mniej niż pół godziny ładowanie w specjalnych stacjach szybkiego ładowania z mocą do 50 kW wymaga bardzo dużego natężenia prądu. Kable elektryczne, gniazda i wtyki używane do przewodzenia takich natężeń prądowych wymagają specjalnej konstrukcji, zastosowania odpowiednich materiałów i odporności na wydzielane w czasie pracy ciepło.

Samochody elektryczne i pojazdy hybrydowe plug-in wyposażone są w różne wtyczki, ponieważ rynek nie wypracował jeszcze jednolitych standardów. Wtyczki różnią się przede wszystkim tym, czy akumulator ma być ładowany szybko (tzn. za pomocą prądu stałego, DC) czy powoli (za pomocą prądu przemiennego, AC, takiego, jaki płynie w sieci energetycznej i jest dostępny w zwykłym gniazdku). Przy zakupie samochodu elektrycznego gniazdo przeznaczone do ładowania, w które wyposażony jest pojazd, odgrywa ważną rolę, ponieważ długie podróże samochodem nie są możliwe bez ładowania, jeśli nie są kompatybilne z wtyczkami publicznych stacji ładowania. (Więcej na temat ładowania aut elektrycznych przeczytacie na stronie https://greenwaypolska.pl)

Wtyczki typu 1

Stosowane są głównie w modelach pojazdów z Azji i Ameryki Północnej, dlatego w Europie nie ma dla nich prawie żadnych punktów ładowania. Wtyczka jednofazowa umożliwia ładowanie o maksymalnej mocy 7,4 kW (203V, 32A). Często stosowane są w modelach Chevroleta, Citroena, Nissana, Mitsubishi, Forda Kii, Peugeota, Opla i Toyoty. Wtyczki typu 1 umożliwiają ładowanie z normalną prędkością. Spokojnie można te samochody ładować z domowych gniazdek lub niewielkich wolnych ładowarek do 7 kW. Ładowanie na publicznych stacjach w Polsce jest często niemożliwe – w Europie powszechnym standardem jest AC Typ 2. Można postarać się o specjalną przejściówkę, jednak trzeba się wówczas upewnić, że będzie współpracować z ładowarkami w naszym regionie.

Wtyk typu 2

Wtyczka typu 2, znana również jako Mennekes lub AC Typ 2, jest wtyczką trójfazową, która może ładować pojazdy do 22 kW (400V, 32A) w domach prywatnych i do 43 kW (400V, 63A) w publicznych punktach ładowania (o ile taką mocą dane miejsce dysponuje; a gospodarstwa domowe zwykle nie mają takiej mocy). Ponieważ jest powszechnie stosowana w Europie, jest standardową wtyczką do pojazdów elektrycznych. Wtyczka typu 2 pochodzi z Niemiec, a ładowanie odbywa się z normalną prędkością. Z wtyczek tego typu korzystają praktyczne wszystkie sprzedawane w Unii Europejskiej samochody elektryczne, jak na przykład bardzo popularny Renault Zoe.

Wtyczka CCS

(Combined Charging System = łączony system ładowania) jest uzupełnieniem wtyczki typu 2. Dwa dodatkowe styki zasilania umożliwiają szybkie ładowanie akumulatora pojazdu. Wtyczka ta obsługuje ładowanie prądem stałym, czyli szybkie. Wydajność ładowania wynosi do 170 kW (technologicznie do 350 kW), ale w praktyce rzeczywista wartość wynosi około 50 kW, ponieważ na razie publiczne stacje ładowania nie zapewniają większej mocy. Zmienić się to ma jednak w przyszłym roku –GreenWay deklaruje, że zamierza postawić stację o mocy 350 kW już w 2019 r.
CCS stanie się prawdopodobnie podstawowym standardem ładowania pojazdów elektrycznych w Europie. Korzystają z niego już produkowane w Europie samochody elektryczne (Mercedes, BMW, VW, Fiat)

Wtyczka CHAdeMO

Pochodzi z Japonii i jest systemem szybkiego ładowania, który oferuje moc ładowania do 120 kW (prąd stały). Producenci samochodów Hondy, Kia, Citroen, Nissan, Mitsubishi, Peugeot, Mazda Subaru, Toyota i BD Otomotive już oferują pojazdy elektryczne z wtyczkami CHAdeMO. W praktyce dzięki temu systemowi wtyczek możliwe jest ładowanie 80 procent w ciągu około 30 minut.

Tesla

Tesla, jako jedyny producent postawił na autorski, zupełnie odmienny standard ładowania – w związku, z czym buduje swoje własne stacje ładowania, zwane superchargerami. W Europie jest ich niewiele, w Polsce jedynie kilka. Na tych stacjach mogą ładować się tylko i wyłącznie samochody marki Tesla. Złącze specjalne Tesla jest zmodyfikowaną wersją złącza typu 2, która umożliwia naładowanie modelu S w 80 procentach w ciągu pół godziny – ale tylko na superchargerze Tesli. Supercharger Tesli ładuje prądem stałym i ma pojemność ładowania do 120 kW. Tesle można również ładować na publicznych szybkich stacjach ładowania w Europie korzystając ze złącza AC typ 2, jednak prędkość ładowania wówczas nie powala – BMS Tesli pozwala jedynie na ok. 7-8 kW mocy. Można też korzystać z szybkiego standardu CHAdeMO, jednak trzeba zaopatrzyć się w specjalną, dość kosztowną, przejściówkę.

Tak, jak to było z aparatami komórkowymi, odmienne standardy ładowania samochodów elektrycznych w przyszłości zapewne znikną, a na placu boju pozostanie jeden, podstawowy standard gniazd i wtyków. Wówczas nie trzeba się będzie zastanawiać, czy dany samochód naładuje się na tym, czy innym, standardzie. Być może też samochody będą w przyszłości korzystać z zupełnie innych sposobów ładowania, np. ładowania bezprzewodowego i będzie je można naładować na każdym miejscu parkingowym bez pamiętania o jakichś kablach. Będzie to wtedy, kiedy pojazdy elektryczne staną się powszechne, a nasze życie i wygląd miast zmieni się dzięki nim diametralnie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here